25.1.2015

מאת יניב פרטוק, מנהל One1Link – חטיבת ה-Salesforce של קבוצת One1 הטמעת פתרונות ענן הפכה מחזון למציאות בארגונים רבים. אם לפני כשש שנים היו בישראל רק כמה חברות הייטק (לרוב קטנות) שהיו מוכנות לחשוב בכיוון זה, הרי שכיום ניתן למנות למעלה מאלף חברות שאימצו את הפלטפורמה של Salesforce בלבד, ועוד רבות נוספות שהטמיעו פתרונות ענן נוספים, מתחרים או משלימים. למעשה אין כבר כל צורך להצדיק אימוץ של פתרונות ענן לארגונים, ונראה שהכל כבר נאמר אודות היתרונות האינהרנטיים של פתרונות אלה, הן בנושא החסכון בעלויות תשתית והן בתחום קלות ומהירות ההטמעה.

יחד עם זאת, ישנן כמה מגמות חדשות ועמוקות יותר שחשוב להדגיש ושעדיין רחוקות ממיצוי מלא, לבטח בישראל:

ראשית, הענן נכנס לארגונים גדולים וגדולים מאוד (Enterprise). מגמה זו מצייגת שינוי חשיבה במחלקות ה-IT הגדולות, אשר מבינות את הפוטנציאל העצום הטמון עבורן בשינוי תפיסתי זה

– לעבור ממערכות IT טראנזקציוניות בעיקר לפלטפורמות מכוונות משתמשים, שדורשים כיום

מהמערכות יכולות של מוביליות, פתיחות ושיתוף. המעבר לחברות גדולות בענן החל בארה”ב לפני כארבע-חמש שנים, עבר לאירופה לפני שנתיים-שלוש, וכעת הוא מתחיל לקרות גם בישראל.

שנית, אנו רואים שכבר משלב הבחירה וההערכה, יש מעורבות הולכת וגדלה של מנהלים מהמחלקות העסקיות לצד צוותי ה-IT. “צרכני” המערכת מגיעים מהמכירות, השירותים, השיווק וכמובן, ההנהלה הראשית. הם הופכים מעורבים יותר ב-IT בגלל שבפתרונות ענן קל יותר להתמקד בתהליכים העסקיים שקשורים במערכת, מבלי לעסוק בדיונים ארוכים ומייגעים של שיקולי תשתית. מגמה זו, של מעורבות ההנהלה והמחלקות העסקיות, מייצרת אקלים חדש של אינטראקציית ספק–לקוח, אקלים בו מעורבים הרבה יותר גורמים מבעבר, וכפועל יוצא, הרבה יותר שיקולים נלקחים בו בחשבון. הניסיון שלנו מלמד שהאפקט המיידי של תופעה זו הוא שציפיית הלקוח עוד בשלב ההערכה של המערכת היא לראות כיצד המערכת החדשה תעזור למנף תהליכים עסקיים, ובמיוחד לראות שהמערכת תתרום ישירות לשיפור בתוצאות העסקיות של הארגון. אחת מהסיבות להצלחתה של Salesforce כחברה וכפתרון היא יכולתה להוכיח תרומה ממשית בהשגת יעדים ארגוניים ועסקיים, ולא להסתפק בשדרוג מערכות טכניות.

המגמה השלישית חשובה במיוחד, וניתן לכנותה – “הרחבת הגבולות”. בגלל ההישענות על פלטפורמת ענן גמישה, ניתן להרחיב כמעט עד אין קץ את תחומי התוכן של היישומים, וזאת Salesforce, נראה שמגוון הפתרונות כבר אינם עוסקים רק ב-CRM הקלאסי הדן בלקוחות, אנשי קשר והזדמנויות עסקיות ו/או קריאות שירות. אנו רואים כיצד ב-eco-system של Salesforce נוצרים חדשות לבקרים ענקים בתחומים מגוונים כמו פתרונות לפארמה (Veeva), לכספים (FinancialForce), לניהול אסטרטגיית לקוחות (TAS) ועוד. חנות האפליקציות של Salesforce, ה-Appexchange, הפכה לזירת B2B תוססת של פתרונות ענן בכל תחום אפשרי, מה שממחיש היטב את מושג ה-XRM (כאשר ה-X מחליף את ה-C ומשקף את יכולתה של מבלי ליצור כל תחושה של שעטנז. תחום הפתרונות שמביאה פלטפורמת הענן של הפלטפורמה לתמוך בניהול קשרים מכל סוג שהוא ולאו דווקא קשרי “לקוחות”).

כל המגמות הללו נושאות בחובן הבטחה גדולה, אך לצד ההבטחה מוטלת עלינו אחריות גדולה. הארגונים הגדולים (וגם האחרים) שניגשים ליישם פתרונות ענן, זקוקים לייעוץ ברמה הגבוהה ביותר ולא רק להנחייה כללית או לפעולה שיווקית-מכירתית שטחית. צוותים מקצועיים צריכים ללוות את התהליך מתחילתו, תוך שימת לב למגוון דיסציפלינות: אנאליזה עסקית, ארכיטקטורה, פיתוח, יישום, אבטחה, בדיקות, ניהול שינויים וניהול פרוייקטים מונחי מתודולוגיה מוכחת. כל אחד מהתחומים הללו הוא בעל חשיבות מרכזית בתהליך הההערכה, היישום וההטמעה של מערכת ענן, על אחת כמה וכמה כשמדובר בהטמעה בארגונים גדולים מרובי ממשקים למערכות תפעוליות שונות.

העובדה שזמני ההקמה של מערכות מבוססות פלטפורמת ענן הינם קצרים בהרבה ממערכות מסורתיות, אינה הצדקה ל”דילוג על שלבים ביישום”, אשר עלול להתברר בסופו של יום כמקח טעות. על הארגונים לזכור כי היתרון באימוץ פלטפורמות ענן הינו בראש ובראשונה בערך המוסף העסקי שהן מביאות: האפשרות שהן מקנות לארגון לפגוש את כל בעלי העניין שלו – לקוחות, עובדים ושותפים – במקום בו הם מצפים שיפגשו אותם, תוך הקניית חיבור למערכות תפעוליות ארגוניות ותוך הבטחת שדרוגים “שקופים” (multi-tenancy), וגמישות לשינויים. התנאי להנות מכל הטוב הזה היה ונשאר מקצועיות בכל שלבי האפיון והיישום.